Schrijfgids requirements

Download hier > 'Schrijfgids requirements'




Is software het eindproduct van je afstudeerproject? Ben je als ICT-student in staat om de relevante requirements duidelijk, consistent en eenduidig te formuleren voor de belanghebbenden?

Het onderzoeken van requirements is één van de eerste en belangrijkste taken in je afstudeerproject. De door jou geschreven requirements bieden je docenten de benodigde informatie om te bepalen of je opdracht geschikt is voor een afstudeerproject. Heeft de opdracht het juiste niveau? Is de opdracht realiseerbaar binnen de afstudeerperiode? Jouw requirements geven jou, de opdrachtgever en de begeleiders van het afstudeerproject inzicht, om samen de opdracht aan te passen als het nodig is.

Requirements zijn ook het uitgangspunt waarmee je tijdens de beoordeling van je afstudeerproject aantoont dat je de juiste software op de juiste manier hebt ontwikkeld voor de opdrachtgever, gebruikers, beheerders en andere belanghebbenden. Je laat zien dat je prestaties voldoen aan de eisen van de opleiding.

Dit boek is speciaal geschreven voor ICT-studenten en ICT’ers in opleiding. Het boek dient als gids voor het schrijven van requirements. De belangrijkste bouwstenen zijn praktische concepten die worden versterkt door voorbeelden, oefeningen en opdrachten. Deze eigenschappen maken het boek geschikt voor zelfstudie, trainingen en gebruik in projecten tijdens de hele opleiding. Daarnaast verwijst het boek, bij elk belangrijk onderwerp, naar additionele kennisbronnen. Deze bronnen zijn gecontroleerd op geschiktheid. Hierdoor kunnen de studenten zich verder verdiepen in de materie.

De auteurs
Dit boek is geschreven door Hossein Chamani, Anne van Brussel en Jos van Rooyen. De auteurs hebben geen financiële of commerciële belangen. Daarom is het boek gratis voor studenten en andere belanghebbenden.

Hossein Chamani heeft ervaring in functies en rollen als hogeschooldocent, trainer, projectmanager, testmanager, network integrator en network manager. Hij werkt als vakdocent bij de opleiding Informatica van Hogeschool Rotterdam. Daarnaast publiceert hij op het gebied van software testen en technische communicatie.

Anne van Brussel werkt als vakdocent usability testing bij de opleiding Informatica van Hogeschool Rotterdam. Ze heeft ervaring als trainer, internationaal gastdocent en hogeschooldocent. Anne heeft onderwijswetenschappen gestudeerd aan de Open Universiteit. Ze is gespecialiseerd in onderwijsontwerp, onderzoek, toetsing en het optimaliseren van docentschap en leerklimaat.

Jos van Rooyen is partner bij Identify. Hij werkt actief aan het ontwikkelen en invoeren van het vakgebied softwarekwaliteit en testen in het ICT-onderwijs. Jos heeft diverse publicaties op zijn naam staan en richt zich op het vernieuwen van zijn vakgebied. Naast zijn werk als consultant, kwaliteitsregisseur en publicist is hij een graag geziene spreker op diverse conferenties.

Aanbevelingen
“Om snel en flexibel waardevolle software voor de business te leveren, worden veel IT-systemen op een Agile manier ontwikkeld. Hierbij zijn requirements meestal in user stories beschreven en omdat deze vrijwel altijd functioneel van aard zijn, blijven de niet-functionele requirements (o.a. performance en security) onderbelicht. De auteurs van dit boek reiken de studenten handvatten aan voor het kwantificeerbaar opstellen van deze zo belangrijke niet-functionele requirements.”
> Leo van der Aalst, CTO bij DevOn
Gecommitteerde bij afstudeerprojecten, spreker, trainer, auteur, ex-lector softwarekwaliteit aan Fontys Hogeschool ICT.


“Goede requirements zijn belangrijk als je snel en effectief de juiste ICT-oplossing wilt realiseren. In de praktijk zie ik veel professionals moeite hebben om hun wensen en eisen helder, volledig en eenduidig te formuleren. Neem het ze niet kwalijk, het is ook moeilijk.  De auteurs bieden de ICT-student een praktische gids om zich het requirement schrijven eigen te maken. Het is een basisgids, gemakkelijk toegankelijk en voorzien van praktijkvoorbeelden en opdrachten. Een goede laagdrempelige opstap. Dat CleanText onder Creative Commons beschikbaar wordt gesteld maakt het nog toegankelijker.”
> Derk-Jan de Grood, Agile Coach & Test Manager bij Squerist
Spreker, trainer, auteur


“Cursisten worden niet altijd - “to put it mildly" - enthousiast van onderwijsconcepten en de daarbij behorende theoriemethodes. Hossein, vele anderen en ik delen al vele jaren het enthousiasme voor het voorbeeldig consistente onderwijsconcept dat de wereldwijde duikorganisatie PADI heeft ontwikkeld. “Leren voor beheersing” door zorgvuldig afgestemd theoriemateriaal, toetsen en frequente daaraan gekoppelde praktijkoefeningen. Veel van deze componenten zie ik ook terug in het boek CleanText.”
> Erik Huigen, Discovery Divers
PADI Elite Instructor, Master Instructor, Specialty Instructor en Free Dive Instructor


“De praktijk laat zien dat onduidelijke requirements vaak leiden tot misverstanden en slecht werkende software. Dit boek geeft prettig geschreven handreikingen hoe dit te voorkomen. En deze handreikingen zijn niet alleen nuttig voor studenten maar zeker ook van toepassing op onze dagelijkse werkzaamheden als ICT’ers. Een aanrader dus om te lezen maar vooral ook om daadwerkelijk te gebruiken.”
> Okke van 't Verlaat, CTO bij NGTI 
Gecommitteerde bij afstudeerprojecten, afstudeerbegeleider

Populaire posts van deze blog

CleanText 2.1: De technische schrijfgids voor ICT’ers, coaches en trainers

Requirements specificeren: De workshop voor afstudeerders